NUGGETS – onbekende en vergeten goudklompjes uit de pophistorie, vrij 27 oktober 22-23 u + ma 30 oktober 22-23 u (hh)
Belfast Gypsies – People, Let’s Freak Out (1967)
FM – In The Valley Back Home (1978)
The Aerovons – World Of You (1969)
Nancy Wilson – To Make It Easier On You (1974)
Dantalian’s Chariot – Sun Came Bursting Through My Cloud (1967)
Ramses Shaffy & Liesbeth List – In De Armen Van De Stad (1970)
The Gestures – Run, Run, Run (1964)
AC/DC – Riff Raff (1978)
Ike & Tina Turner – A Fool In Love (1960)
Majority One – Because I Love (1971)
Andy Gibb – (Love Is) Thicker Than Water (1977)
Freddie Montell – Stop And Rock (1958)
Led Zeppelin – Hey, Hey, What Can I Do (1970)
Cake – No Money, No Love (1976)
Bead Game – Sweet Medusa (1970)
The Misunderstood – Children Of The Sun (1966)
The Aervons – World Of You:
Mijn voorliefde gaat in het geval van popmuziek vooral uit naar de jaren ’60. Als je popmuziek net zo beschouwd als de Barok of de Romantiek kun je met zekerheid zeggen dat de jaren ’60 het meest waardevolle hebben opgeleverd qua popmuziek. Er zijn weleens mensen die iets anders beweren, maar dat zijn meestal mensen waarvan je dan later pas ziet dat ze helemaal geen oren hebben.
Een voorbeeld daarvan is het nummer World Of You van The Aerovons uit St. Louis, USA. De band werd uitgenodigd voor een auditie bij het gigantische Capitol Records. Een deal leek onvermijdelijk totdat de band werd uitgenodigd door niemand minder dan The Beatles om in Engeland een plaat op te komen nemen voor Decca of EMI en dus hielden The Aerovons de boot af bij Capitol. Vlak nadat de band besloot de grote oversteek te maken, kapte gitarist Bob Frank ermee, iets wat bij de anderen insloeg als een bom. Eenmaal in Engeland werd werkelijk alles uit de kast getrokken om het project te laten slagen. De Abbey Road studio werd afgehuurd en de beste technici werden ingezet; engineer Geoff Emerick (onder andere The Beatles), producer Norman Smith (onder andere Pink Floyd, The Beatles) en niemand minder dan producer Alan Parsons. Na het opnemen van een klein meesterwerk, keerde de groep terug naar St. Louis alwaar één van de bandleden problemen kreeg in familiekringen. Na het vertrek van Bob Frank, was het verlies van nóg een gitarist en té grote aderlating en werd de band opgeheven. EMI besloot de plaat niet uit te brengen en bleef tientallen jaren op de plank liggen.
Halverwege de jaren ’90 kwamen er zo nu en dan bootlegs uit met de opnames. Destijds werd gedacht dat het om een namaakband zou gaan die een mooi verhaal bedacht hadden om de platen te slijten, maar uiteindelijk werd de plaat in 2003 officieel uitgebracht door RPM Records, die het verhaal bevestigden. World Of You doet denken aan het werk van Paul McCartney en aan de vroege Bee Gees. De hele plaat (Resurrection) is de moeite waard.
The Misunderstood – Children Of The Sun:
Ik ben een fan van de psychedelische muziek uit de jaren ’60. Altijd op zoek naar weer een onbekend juweeltje. Internet en YouTube zijn mijn bronnen. Ik heb er hier al eens eerder over geblogd. Soms vind ik bij de muziekboer een obscure verzamelaar, maar te vaak moet ik constateren dat de dagen waarop deze geluidsdragers in de uitverkoop-bak gedonderd werden tot het verleden behoren. Goud vragen ze meestal. Ik schrijf wel altijd de titel, label en bestelnummer op, want soms vind ik zo’n CD via het web voor een prikkie.
Ik heb zo wie zo altijd een lijstje van ‘ontbrekende’ ceedee’s en artiesten in mijn kontzak zitten. Tot groot verdriet van mijn vrouw ben ik net een reu die bij elke platenzaak zijn poot optrekt. Even kijken, schat. Heel even maar. Als een bedelaar op zoek naar een stuk brood moet elke bak doorgespit worden. Na afloop zijn onze gezichtsuitdrukkingen omgekeerd: wanneer ik zuchtend naar buiten kom (no deal) glimlacht zij. Onlangs kwam ik met een grote grijns naar buiten en stelde zij de retorische vraag of ik al niet genoeg rommel had? Ik begon direct uit te leggen, dat ik nu toch een pareltje gevonden had. Eentje die al een tijdje op mijn verlanglijstje stond. De naam van de band, The Misunderstood, zei haar natuurlijk helemaal niets en ze keek mij aan alsof ik een poging deed de relativiteitstheorie uit te leggen.
In 1963 startten ze in Riverside (Californië) als The Bluenotes met een combinatie van surfmuziek met rock’n’ roll. Greg Treadway (gitaar/keyboards), Rick Moe (drums) en George Phelps (lead gitaar) hadden blauw haar, blauwe gitaren en blauwe schoenen. In 1965 werd de groep gecompleteerd met een zanger Rick Brown, die ook de mondharp kon spelen en bassist Steve Whiting. Tegelijkertijd veranderden ze hun naam naar The Misunderstood. Als laatste kwam er een steelguitar-speler bij: Glenn Campbell (geen familie van). De geschiedenis zou aantonen hoe toepasselijk deze naam bleek te zijn.
Tijdens een optreden in een winkelcentrum (met twee andere groepen) trokken ze de aandacht van de passerende DJ annex Beatles expert, John Peel, die met open mond stond te luisteren. Hij besloot hen te helpen en regelde enkele optredens en verzorgde een opname-sessie. Ze waren nog steeds stevig in de Rhythm & Blues verankerd, maar wisten bestaande tracks om te toveren naar wilde rockversies. Luister eerst maar naar het origineel van I’m Not Talking van The Yardbirds (mét Eric Clapton en in dit lied met Jeff Beck op lead-gitaar) en luister dan de uitvoering van The Misunderstood met het experimentele feedback van de gitaren. In 1968 werd dit gemeengoed, maar toen was het exceptioneel.
Ze begrepen dat een grote doorbraak nooit in hun dorpje zou plaatsvinden en op aanraden van John Peel vertrok deze anti-oorlog rock band naar Londen, want daar gebeurde het muzikaal gezien. Vlak voor de overtocht kreeg Brown een oproep om zich bij Uncle Sam te melden. Hij wist zich onder de dienstplicht uit te wurmen, maar toen werd Treadway voor de marine opgeroepen. Een jonge Engelse knaap, Tony Hill, verving hem. Het liep niet van een leien dakje, want zonder inkomsten moesten ze zien te overleven door ’s ochtends de vuilnisbakken bij de groenteboer te doorzoeken en te bedelen. Uiteindelijk mochten ze bij Fontana Records zes liedjes opnemen, die zo goed in de smaak vielen dat ze voor journalisten mochten optreden. Binnen een week hadden ze optredens met oplettende gasten als Pink Floyd en The Move (die tegelijkertijd een paar ideeën opdeden).
Muzikaal ging het crescendo, maar sociaal ging het bergafwaarts. Besloten werd dat Brown kort terug moest naar de V.S. om zijn dienstplichtproblemen op te lossen en de overige bandleden zouden naar het Europese vasteland gaan om daar weer Britse visa en hernieuwde toestemming om te werken aan te vragen. Het liep allemaal anders. Brown kon niet omgaan met zijn kortstondige legerleven en een agressieve sergeant. Hij vertrok zonder toestemming en werd door de politie en later – toen hij naar Engeland vluchtte – door de F.B.I. achterna gezeten. Hij wist uit de handen van de autoriteiten te blijven door naar India te verkassen. De anderen werden bij terugkomst in Engeland gearresteerd en uitgezet.
En dat was het einde van de band die in potentie dezelfde klasse had en hetzelfde succes had kunnen hebben als Jimi Hendrix en Pink Floyd. Neem bijvoorbeeld hun debuutsingle (1966) I Can Take You To The Sun dat nog steeds gezien wordt als een van de beste psychedelische tracks uit de sixties. Uitgebracht in dezelfde maand als Hendrix’ Hey Joe en twee maanden voor Sgt. Pepper van The Beatles. Persoonlijk vind ik Children Of The Sun nog beter, maar beiden behoren bij het allerbeste uit de jaren zestig.
Andere actuele programmaberichten: